Jak miło Cię widzieć!

Witamy w serwisie Moodle IX Ogólnopolskiego Konkursu Logicznego.

W tym serwisie zostanie przeprowadzony I etap (szkolny) IX edycji Ogólnopolskiego Konkursu Logicznego.

Zapraszamy do odwiedzenia naszej strony konkurslogiczny.kul.pl.

    Dostępne kursy

    • Aby wziąć udział w IX Ogólnopolskim Konkursie Logicznym musisz się zarejestrować, czyli założyć konto w serwisie Moodle naszego Konkursu. Na Twoją rejestrację czekamy do środy, 14 kwietnia 2021 r. (do godz. 23:59:59 CET).
      Nie obawiaj się, rejestracja jest bardzo prosta. Regulamin Konkursu znajduje się tutaj.
    • W czasie rejestracji na podany przez Ciebie adres email zostanie wysłany email z linkiem. Kliknij w ten link lub skopiuj go do przeglądarki. W ten sposób potwierdzisz założenie konta. Jeśli podałeś prawidłowy adres, a nie otrzymałeś emaila - zerknij do folderu SPAM. Niestety, czasem nasze wiadomości lądują w tym folderze. 
    • Pobierz plik pdf z oświadczeniami. Wypełnij go, wydrukuj i podpisz, jeśli jesteś osobą pełnoletnią, lub poproś o podpis jednego z rodziców.
    • W oświadczeniu, oprócz danych adresowych Twojej szkoły, podaj nam jej REGON. Twój nauczyciel z pewnością Ci podpowie, a jeśli nie - zerknij tutaj: https://rspo.men.gov.pl
    • Zeskanuj podpisany dokument lub - jeśli nie masz skanera - zrób wyraźne zdjęcie wydrukowanego i podpisanego dokumentu.
    • Zaloguj się i dołącz do kursu pt. IX Ogólnopolski Konkurs Logiczny. 
    • I bardzo ważny punkt. Za pośrednictwem swojego profilu i kursu pt. "Wyślij do nas oba pliki oświadczeń" - wypełniony pdf i wyraźny skan wydruku (w formacie .jpg lub .png). Pamiętaj, aby właściwie nazwać oba pliki wg schematu:

    REGONszkoly_twojenazwisko_twojeimie.pdf lub REGONszkoly_twojenazwisko_twojeimie.jpg

    • A teraz, już na zakończenie, jeśli będziesz zalogowany do serwisu, w swoim profilu uczestnika podaj adres i numer REOGON Twojej szkoły.

    Wkrótce wyślemy Ci komplet materiałów i opublikujemy próbną wersję testu konkursowego. A może zachęcisz swoich Kolegów i Koleżanki di wzięcia udziału w IX Ogólnopolskim Konkursie Logicznym?

    Pozdrawiamy Cię serdecznie
    Organizatorzy Ogólnopolskiego Konkursu Logicznego
    logika{at}kul.pl



    Ogłoszenia dotyczące strony

    Próbna wersja testu

    Napisane przez: Andrzej Zykubek ( )

    W naszym serwisie konkursowym opublikowaliśmy próbną wersję testu. Analogiczne pytania (oczywiście jeśli chodzi o formę) pojawią się w wersji właściwej testu, we środę, 21 kwietnia br.

    Zasady rozwiązywania testu i punktacja:

    • Jest to test wielokrotnego wyboru. W każdym pytaniu wykluczona jest tylko taka możliwość, że żadna odpowiedź nie jest poprawna.
    • Za każde pytanie można otrzymać 0 pkt. lub 1 pkt.
    • Za brak odpowiedzi lub odpowiedź błędną otrzymuje się 0 pkt.
    • Za odpowiedź poprawną zostaje przyznany 1 pkt. niezależnie od tego, ile właściwych opcji odpowiedzi jest w danym pytaniu (może być jedna prawdziwa albo dwie prawdziwe, albo trzy prawdziwe, albo cztery). Punkt zostanie przyznany tylko wówczas, gdy zaznaczone są wszystkie i wyłącznie prawdziwe opcje, czyli gdy nie jest zaznaczona żadna błędna odpowiedź.

    Życzymy Wam powodzenia!

    Prosimy, aby osoby, które nie uzupełniły danych w swoim profilu (regon i nazwa szkoły) dopełniły tego obowiązku.

    Instrukcja wygrania oświadczenia

    Napisane przez: Andrzej Zykubek ( )


    Instrukcja (dla tych, którzy nie poradzili sobie z przesłaniem do nas plików oświadczeń):

    1. Zaloguj się na stronie https://logika.kul.pl/

    2. Wejdź w kurs "IX Ogólnopolski Konkurs Logiczny” (Powinien automatycznie pojawić się po zalogowaniu, ale dla pewności napiszę tutaj, że można też wejść do kursu na dwa inne sposoby: 1) z menu po lewej stronie „Moje kursy” -> „IX Ogólnopolski Konkurs Logiczny” i 2) zaraz po zalogowaniu zobaczysz stronę, na której będzie okienko „Wyszukaj kursy”, a pod tym okienkiem „IX Ogólnopolski Konkurs Logiczny”)

    3. Następnie na ekranie pojawi się strona kursu i tuż pod ogłoszeniami będzie zakładka „Wyślij do nas oba pliki oświadczeń”, a pod nią napis „Wyślij” - kliknij w ten napis.

    4. Następnie pod napisem „Metoda oceniania” pojawi się szary przycisk, kliknij w niego.

    5. Na tej stronie, w miejscu oznaczonym jako „Możesz przeciągnąć i upuścić pliki tutaj” należy załadować oświadczenie. (Pamiętaj, żeby nadać swojemu plikowi dobrą nazwę (REGONszkoly_twojenazwisko_twojeimie.pdf).

    6. Gotowe! Twoje oświadczenie zostało do nas wysłane.



    IX Konkurs Logiczny. Skrypt. Etap szkolny

    Napisane przez: Andrzej Zykubek ( )

    Logika zwykle bywa kojarzona z matematyką, dokładniej z początkiem licealnego kursu matematyki i pojawiającymi się wtedy tabelami 0-1. Tymczasem logika jest dużo starsza od matematyki i sięga początku nauki europejskiej, czyli starożytnej Grecji. Wówczas już występowała ona w swych najpiękniejszych szatach zarówno jako podstawowe narzędzie filozoficznego myślenia, jak i źródło podchwytliwych pytań stawianych przez bystrych Greków czy zagadek, którymi Ateńczycy zabawiali się podczas swych sympozjonów. Dajmy tu kilka przykładów.

    Popularne było wówczas np. pytanie „Czy przestałeś bić swoją matkę?” albo zadawane szacownemu obywatelowi pytanie „Czy straciłeś rogi?” Zabawiano się też np. taką historyjką:

    „Gdy krokodyl porwał dziecko pewnej Egipcjance i ona prosiła go, aby dziecka nie zjadł, tylko jej oddał, krokodyl powiedział: «dobrze niewiasto, żal twój mnie wzruszył, wskażę ci drogę do odzyskania dziecka. Odpowiedz mi na pytanie, czy ci dziecko oddam. Jeśli odpowiesz prawdę, to ci dziecko oddam, a jeśli odpowiesz nieprawdę, to ci dziecka nie oddam». Matka po namyśle odparła: «Ty mi dziecka nie oddasz».

    Na to krokodyl: «No to dziecko straciłaś. Bo albo rzekłaś prawdę, albo nieprawdę. Jeśli mówiąc, że ja, krokodyl, dziecka ci nie oddam, powiedziałaś prawdę, no to ja ci dziecka nie oddam, bo inaczej nie byłoby prawdą to, co powiedziałaś. A jeśli nieprawdę rzekły twe usta, to wedle umowy, dziecko u mnie zostaje!». Ale matka nie zadowoliła się wyrokiem krokodyla i twierdziła, że dziecko jej się należy, bo, powiada, «jeśli rzekłam prawdę, to wedle umowy, powinieneś dziecko mi oddać, bo przyrzekłeś, że jeśli powiem prawdę, oddasz mi dziecko. Jeśli zaś nieprawdą jest to, com powiedziała, że nie oddasz mi dziecka, to musisz je oddać, inaczej bowiem nie byłoby nieprawdą, com powiedziała!^ Kto ma słuszność: krokodyl czy Egipcjanka?”

    Znane również są liczne paradoksy sformułowane przez starożytnych Greków do dziś spędzające sen z oczu kolejnym pokoleniom logików. Niektóre, jak paradoks kłamcy, zdają się nie mieć rozwiązania; inne, jak paradoksy Zenona, choć wydają się w większym czy mniejszym stopniu rozwiązane, nadal są opisywane i dyskutowane, stając się pretekstem do całkiem poważnych dociekań. Do tego dochodzą nowe zagadki, które są na poważnie badane na przykład w badaniach nad sztuczną inteligencją takie choćby jak stara zagadka o kapeluszach: „trójka przyjaciół: Mietek, Piotr i Zbyszek usiadła w rzędzie w ten sposób, że Mietek widzi Piotra i Zbyszka, Piotr widzi tylko Zbyszka, a Zbyszek nie widzi żadnego z pozostałych. Pokazano im pięć kapeluszy, z których trzy są koloru czerwonego, a dwa koloru białego. Po zawiązaniu im oczu, na głowę każdego włożono kapelusz. Po zdjęciu opaski z oczu na pytanie: Czy możesz powiedzieć, jakiego koloru kapelusz jest na twojej głowie?, najpierw Mietek, a potem Piotr odpowiedzieli, że nie mogą określić koloru swojego kapelusza. Po tych odpowiedziach Zbyszek stwierdził, że zna kolor swojego kapelusza. Jaki kapelusz ma Zbyszek i jak mógł to stwierdzić?”

    Takich historyjek można by opowiadać wiele. Pokazują one, że logika może być bardzo przydatna w życiu, choć, jak widać, niekoniecznie ma coś wspólnego z matematyką. Raczej dostarcza ona rozkoszy „łamania głowy”, a logicy jawią się jako ludzie bardzo sprawnie myślący, przed którymi czasem trzeba „mieć się na baczności”.

    Celem książeczki jest pomoc w przygotowaniu się do IX Ogólnopolskiego Konkursu Logicznego. Podamy w niej szereg zagadek i prostych zadań logicznych. Żeby je rozwiązać, nie trzeba mieć szerokiej wiedzy, ale za to trzeba trochę „pomyśleć”. Wszystkie informacje, które są potrzebne do ich rozwiązania, podamy na początku książeczki. Dla tych, którzy chcieliby podejść do pracy metodycznie, pokazujemy przykłady rozwiązań. W przykładach proponujemy zwykle dwa sposoby rozwiązania: dla „symbolofobów”, którzy nie lubią wzorów, proponujemy rozwiązanie bez „wzorów”, dla „symbolofilów”, jeśli tacy jeszcze gdzieś się zachowali, rozwiązania ze wzorami. Ci zaś z Was, którzy lubią samodzielne myślenie, mogą te przykłady pominąć. Dla umożliwienia sprawdzenia poprawności rozwiązania zagadek, podajemy na końcu tej książeczki odpowiedzi.

    Etap szkolny Konkursu będzie ograniczał się do zadań, których rozwiązanie zakłada elementarną znajomość klasycznego rachunku zdań i rachunku nazw. Dla osób, które będą przygotowywać się do drugiego etapu Konkursu (choć oczywiście nie tylko dla nich) jest przygotowany materiał wykraczający poza klasyczny rachunek zdań i rachunek nazw. Przykłady takich zadań występują w postaci niektórych pytań w rozpoczynającym tekst książeczki Quizie logicznym. Niektóre z zadań tu zamieszczonych pochodzą z zamieszczonych w spisie lektur książeczek wybitnego logika amerykańskiego R. Smullyana (oraz kilka zadań pochodzi ze zbioru zadań W. Marka i J. Onyszkiewicza); część teoretyczna zaś oparta jest na fragmentach zaczerpniętych z podręcznika Elementy logiki dla prawników.

    Mamy nadzieję, że konkurs ten, do którego wstępem jest niniejsza książeczka, dostarczy nam wszystkim, czyli Wam, uczestnikom, Państwu Nauczycielom oraz nam, organizatorom, sporo zabawy. Liczymy, że Konkurs zapoczątkuje też dalszą współpracę między Wydziałem Filozofii KUL a szkołami biorącymi w nim udział.

     Serdecznie Was pozdrawiamy i życzymy owocnej lektury!

     [ Kliknij w okładkę, aby pobrać skrypt w pliku pdf.

     

     

     


    Starsze tematy...